7 Eylül 2010 Salı

1909 Alla män får rösträtt. 1919 Alla kvinnor får rösträtt. 1921 Första riksdagsvalet hålls där både kvinnor och män har rösträtt.; On birinci yazı

İsveç'in en zarif giyimlisi kim? Siyaset sahnesinde gördüğümüz bayanlar için bir açıklama...

Dedektif Kim, nasıl olur diye bir konu attı ortaya. Bence tuhaf bir konu!

Her gün böyle tuhaf konular getiriyor. Orada durmadı.

Benim usumdan geçeni okumuş gibi.. 'En güzel siyaset kadını değil,' dedi.

En güzel, en zarif giyimlisi.. falan.. izleyiciler arasında bir soruşturma.

Bunu söylerken garip şekilde yüzüme baktı. Dedektif Kim, kimdir? Onu size nasıl tanıtalım.

Evet! Tabii Dedektif Kim, Türkçe biliyor.

Daha doğrusu, Türklerin arasında yaşaya yaşaya bu dili öğrenmiş.

Dana etinden yapılmış döner yemeği seviyor. Stockholm'de epeyce dönerci buldu.

Biraz da bu döner sevdası nedeniyle, davetime sıcak baktı ve geldi.

İlk geldiği gün afişlerdeki köşe yazılarını bana pertavsızla gösterirken, bir nakarat mırıldandı.

“İşte hendek, işte deve, ya atlarsın ya düşersin, baktın olmaz vaz geçersin.. zordur almak bu seçimi...”

Bunu işitince kulaklarıma inanamadım!

Bu ezgiyi nasıl ve nereden öğrendiğini, Dedektif Kim, belki de kendi blog yazılarında açıklayacak.

Şimdi de en şık giyimli siyaset kadını üzerine düşünmemi öneriyor.

Bu konuda araştırma yapacağımı, bıyıkaltı bir gülüşle belirttim.

Dedektif Kim, giderek beni geriyor.

Görelim bakalım, zaman ne gösterecek!

Fakat unuttuğum konulara pertavsız tutuyor.

Her neyse. Hemen vakit geçirmeden ilk fotoğrafı buldum.

İnanmıyorsanız, bir an sağ üst köşeye bakın! İşt bugünde moda olan giyim!

Yılların gelmiş geçmiş siyaset sahnesinde bu şık giyimleriyle doruk olabilirler.

Kerstin Hesselgren ve Elisabeth Tamm. İlk seçimde, parlamentoya giren iki kadın.

1922 beş kadın parlamentoya giriyor. Bunun öncesi de var.

1909, tüm erkeklere seçme hakkı. 1919 tüm kadınlara seçme hakkı.

1921 kadınların ve erkeklerin parlamento seçimlerinde seçilme hakları.

2010 ve 90 yıl sonra Sosyal Demokrat Parti doruğuna çıkmış kadınlar.

Zaman bunu gösterdi. Hemen üstteki afiş, tek erkek arkada, önde iki kadın.

Mona Sahlin Parti Başkanı. Carin Jämtin, Sosyal Demokrat önde gelenlerinden.

Dedektif Kim, geri döndü. Ansızın; tuhaf bir şey,' dedi.

'İsveç'te hiçbir zaman kadın başbakan olmadı ve yine tuhaf' dedi; 'İlk Bayan (C) Parti Başkanı Maud Olofson sanırım.. Olofson oldu bu ülkede.'

Dedektif Kim gelince masayı ona bıraktım. O da pertavsızını masaya bıraktı.

Ceketini çıkardı, kollarını sıvadı... Bir yerde bir döner paketi yaptırmış.

Koku etrafı sardı. Ben orada yokmuşum gibi ağzında bir nakarat...

'İşte hendek, işte deve, ya atlarsın ya düşersin, baktın olmaz vaz geçersin...'

Arada bir döneri ısırıyor. Gazete hışırtıları ve derin düşünceler arasında bıraktım onu.

İsveç’teki bu genel ve yerel seçimlerde pertavsız kullanırken mırıldandığı Barış Manço’nun bu ezgisini, daha sonra ben yalnız kalınca sanırım epeyce düşüneceğim.

Sevgi, içtenlik...

Tekin SonMez

Eylül 2010, Stockholm
Fotoğraflar: Feryal Özkale Sönmez

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder